1789ko Eskubideen adierazpena.
1.
Gizakiak aske eta eskubide beren jabe jaiotzen dira, eta hala irauten dute
(…)
2.
Elkarte politiko guztiek dute helburu gizakiaren eskubide natural eta
preskribaezinak gordetzea. Askatasuna, segurtasuna, jabetza eta zapalkuntzari
aurre egitea dira eskubide horiek.
3.
Subiranotasun ororen printzipioa nazioan datza funtsean.
4.
Legea borondate orokorraren adierazpena da. (…) Legeak berdina izan behar
du guztiontzat.
5.
Inori ez zaio trabarik egin behar bere iritziak direla-eta, ezta
erlijio-iritziengatik ere. (…)”
Gizakiaren eta Herritarraren Eskubideen adierazpena,
TESTUA AZTERTZEN:

·
Testua aztertzen hasteko, KOKAPENA
egin behar dugu. Testu hau kokatzeko, hasiko gara lehenengo mailako
iturri historiko batekoa dela esanez, testuan agertzen diren artikuluak eta
adierazpen bera urte horretan idatzi zirelako, ez da geroko iruzkin historiografiko
bat. Formaren aldetik, argi dago testu juridiko bat dela, adierazpen bat
delako eta artikuluez osatuta dagoelako. Gaia gizarteari buruzkoa,
soziala. Eskubideak aipatzen direlako, baina gaia politikoa ere bada
izugarrizko aldakuntza politikoa -absolutismotik liberalismo politikora- izan
zelako adierazpen hori. Frantziako Iraultzaren
testuinguruan. Egilea nor den jakin baio lehen, begiratu behar dugu zein
urtetan idatzi zen eta zeri buruzkoa den. Urtea eta garaia: Frantziako
Iraultza gertatu zeneko (1789) garaia da. Asanblada nazionala maiatzean izan zen eta testua hau abuztuaren
26an idatzi zen, asanblada konstituzio bat idazten ari zenean. Nork idazten du?
Egilea: Herriak, asanbladan, iraultzaileak dira. Jasotzailea,
hartzailea…norentzat idatzi zen testu hau? Aldarrikapen publiko bat da.
Beraz, bi hartzaile izan daiteke: alde batetik herria bera, kontzientzia
hartzeko (orain eskubideak dituzue!)
eta beste alde batetik Absolutismoko agintariak, gauzak aldatu direla
ohartarazteko. Asmoa -idazlanaren helburua- eskubide naturalak aldarrikatzea
da. Absolutismoari amaiera eman nahi diote iraultzaileek.

·
Kokapena egin ondoren,
testua ANALIZATUKO dugu, testuaren ANALISIA/AZTERKETA, alegia.
Testu hau ulertzeko, artikuluz artikulu azalduko dugu. Lehenengo artikuluan
“Gizakiak
aske eta eskubide beren jabe” jaio direla esaten du. Zer esan nahi du
horrekin? Lehenengoz, hortik aurrera ez zirela onartuko esklabotzarik, inork
ezin zizkiola uko egin pertsona orori bere eskubideak. Momentu horretan hori
esatea oso aurrerakoia eta berria zen eta uko egiten zuen aurrez zegoen
sistemaren oinarria: Absolutismoa. Absolutismoan, erregeak esaten zuen ea
pertsona batek pribilegioak edo zamak zituen. Erregeak ematen zituen “dohainak”
nahi bazuen eta nahi zuelako, eta ezin zuten herri xeheko kideek kexarik egin.
Kexa koadernoak zituzten, baina ez zioten erregeari behartzen. Parlamentuak edo
Estatu Orokorrak erakunde aholkulariak ziren, eta ez zegoen eskubide
politikorik jendearentzat. Bigarren artikuluan eskubideak zeintzuk diren
azaltzen du, eta fijatuko gara batez ere horietako bietan: Lehenengoa da “jabetza
pribatua”. Eskubide hau burgesek defendatua zen. Gogoratu behar dugu
Frantziako iraultza, iraultza burgesa eta liberala zela. Absolutismoan, jabetza
komuna zen leku askotan eta burges batzuek negozioak egin nahi zituzten modu
librean, Estatuko esku hartzerik gabe. Horregatik, jabetza pribatuaren defentsa
egin nahi zuten burges horiek. Iraultza gertatu eta gero, eskubide hori
aldarrikapen guztietan agertuko zen. Beste eskubide inportante bat zen “zapalkuntzari
aurre egitea”. Honekin zer esan nahi zuten? Zilegia zela iraultza
egitea monarka edo estatu burua tiranoa zenean. Honekin kritikatzen zituzten
Antzinako Erregimeneko monarkia absolutuak eta adierazi nahi zuten egindako
iraultza justua zela. Hirugarren artikuluan subiranotasunari buruz hitz
egiten zuten eta “nazioan datza” zioen artikuluak. Hau, berriro ere, iraultzaren
oinarrizko printzipioa zen: Absolutismoan subirano bakarra erregea zen.
Iraultza liberal honetan, herria, nazioa zen subiranoa. Hau oso aldaketa
inportantea zen, iraultzailea. Demokrazian, lehenengo urratsak ematen ari
ziren. Laugarren artikuluan esaten zuen “legeak berdina (…)guztiontzat”.
Beste aldaketa handi baten aurrean gaude. Absolutismoan, epaitegi bereziak eta
araudi bereziak zituzten pertsona batzuek ( kleroak, nobleziak…). Aldarrikapen
hau gertatu ondoren, argi geratzen zen berdintasuna lortzen saiatu nahi zutela.
Pribilegioekin amaitu nahi zuten iraultzaileek. Azkenengo artikuluan
erlijio askatasunari buruz hitz egiten zuten. Artikulu honetan ikusi ahal dugu
beste aldaketa handi bat. Antzinako Erregimenean erlijioak erregearen botere
absolutua justifikatzen zuen eta erregeek bakarrik erlijio bat onartzen zuten:
kristautasuna. Momentu horretatik aurrera tolerantzia erlijiosoa ezarriko zuten
iraultzaileek.

·
Baina testu hau ulertzeko,
kokatu behar dugu TESTUINGURU historikoan. Zer gertatu zen testua
idatzi baino lehen? Eta garai horretan? Eta gero?
Iraultza hasi baino lehen, absolutismoa zen sistema politiko nagusia
Europan zehar. Testua aztertzean, sistema politiko Absolutistaren ezaugarri
politikoak eta sozialak aztertu ditugu. Beraz, ez dugu berriro errepikatuko.
Baina ez dugu ahaztu behar, garaiko monarkiak antzinako inperio hauetan,
monarkia absolutuak edo despotismo ilustratuko monarkiak zirela. Beraz,
botereen banaketa ez zen existitzen, herriak ez zuen abotsa arlo politikoan,
burgesiak eragin politikoa zabaldu nahi zuen eta herri xehearen bizi eta lan
baldintzak oso eskasak eta latzak ziren testuinguru kultural honetan. Beraz,
faktore guzti hauek kontuan hartuta eta ilustrazioaren ideiekin batera, iraultzak
eztanda egiteko momentua heldu behar zen.
Momentuko gertaerak aztertzean, testu hau
Frantziako iraultzan idatzi zela esan dezakegu. Iraultza burgesa eta liberala
deitu ahal diogu, nahiz eta iraultzan herri xeheko talde askok parte hartu.
(Eta talde pribilegiatuko gutxik, ere bai). Absolutismoarekin amaitu nahi zuten
iraultzaileek, Antzinako Erregimenari amaiera eman nahi zioten. Aitzindariak,
1787aren inguruan Estatu Batuetan gertatu ziren. Beraz, iraultza hauek ez ziren
bakarrik gertatu Europan, Estatu Batuetan ere bai, itsasoz bestalde. Han,
Erresuma Batuko erreginaren agintearekin amaitu nahi zuten 13 lurralde
amerikarretan. Eta han, Frantzian bezala, konstituzio bat idatzi zuten.
Frantziako egoeraren aurreko urratsak eman zituzten amerikarrek. Geroago,
Frantzian iraultza gertatu eta berehala girondinoak eta jakobinoak txandakatu
ziren boterean. Lehenengoak moderatuagoak ziren, kontserbadoreagoak.
Bigarrenak, jakobino edo menditarrak, erradikalagoak ziren: sans culotts-engandik
gertuago egon nahi zutenak ziren (sans culotts-ak behe mailako herri xeheko
pertsonak ziren, oso pobreak eta gosea pasatzen zutenak). Jakobinoak edo
menditarrak gizartean eta politikan aldaketa sakonak egiteko prest zeuden.
Girondinoak poterean zeudela Luis XVI.a, erregea hil zuten, jakobinoek
bultzatuta. La Vendeen nekazari batzuk matxinatu ziren monarkikoak zirelako,
baina oso neurri errepresiboak egin zituen girondinoen gobernuak haien kontra.
Herri xeheko pobreenek ogiaren gaineko prezio maximoa jartzeko legea eskatu zioten
gobernuari, gosea saihesteko asmoz. Hori, jakobinoen gobernuarekin lortu zuten.
Aztertzen ari garen testua, guztiok adostutako eskubideen adierazpena izan zen
“Gizakiak
aske eta eskubide beren jabe jaiotzen dira” dio testuak. Jakobinoen
gobernuarekin sakondu zuten mota honetako adierazpen berri bat egiten eta beste
adierazpen luzeago bat egin zuten. Ez dugu testu iruzkina amaitu nahi Olimpia
de Gougesen ekintza gogoratu barik. Olimpia de Gouges girondinoa zen eta
“emakume eta hiritarren eskubideen adierazpena” idatzi zuen. Zoritxarrez,
gillotinan amaitu zuen jakobinoek erahilda. Hor amaitu zen emakumeen ametsa:
haientzat ez zen iraultza izango. Jakobinoek, horregatik, alde oso ilunak izan
zituzten gobernuan. Eta oso krudelak bihurtu ziren.

Zer gertatu zen Frantziako Iraultza egin eta gero? 1800-1815ren
bitartean, Napoleonen garaia izan zen. Napoleonen ametsa Frantziako Inperio
erraldoia sortzea zen. Napoleon inperialista eta beligerantea izan zen beti,
nahiz eta bere doktrina politikoa liberalismoa izan, “berdintasuna,
anai-arrebatasuna, eta askatasuna” lelo pean adierazi. Erresuma Batuak eta
Errusiak, Napoleonen kontrako koalizioa eratu zuten eta gerra zabaldu zen. Ehun
eguneko Inperioaren amaiera 1815an gertatu zen Napoleonek Europako gerra galdu
zuenean, Waterloon. Bitartean, ondo dakigunez Europako potentzia absolutistak
ez ziren geldirik geratu. 1814-15ean, Berrezarkuntzako sistema diseinatu zuten
Vienako Biltzarrean. Haien helburua Europako potentzien arteko oreka
berrezartzea zen. Bain “oreka” hori haientzat Antzinako Erregimena zen. Mapa
politiko berria ezarri zuten eta horren ondorioz Germaniar konfederazioa sortu
zen. Prusiak eta Errusiak lurralde gehiago eskuratu zuten. Polonia, Austriak,
Prusiak eta Errusiak menderatu eta banatu zuten eta Frantziak 1790an zeuzkan
mugetara murriztu behar izan zuen bere lurraldea. Geroago, Aliantza Santua
eratu zuten Inperio horiek absolutismoari eusteko. Aliantza horretan eskua
hartzeko eskubidea aitortzen zuten lurralde edo herrialde batean iraultza
liberala gertatzen bazen. Eta horren
ondorioz, Españara “San Luisen 100.000 seme” ejertzitoa bidali zuten Riegoren
altxamendu liberalarekin amaitzeko eta Fernando VII.ari tronua itzultzeko.
Ikusten dugun moduan, Absolutismoak indar handia zuen. Hala ere, Europan, mugimendu
iraultzaileek jo eta ke jarraitu zuten, testu honetan esaten duen moduan “zapalkuntzari
aurre egitea” eskubidetzat jotzen zuten. Horregatik 1820, 1830 eta 1848ko iraultza boladetan borrokatu
zuten. 1820. hamarkadako iraultzak Españan (baita itxasoz bestalde ere!),
Alemanian eta Grezian gertatu ziren. Kutsu liberala eta nazionalista izan
zituzten iraultza horiek baina absolutismoak arrakasta izan zuen azkenean.
1830ko iraultzek Frantzian gertatu ziren batez ere ( baita Belgikan ere). Han,
Frantzian, Luis Felipe Orleanskoak liberalismoaren aldeko jarrera adierazi zuen
Borboitarrek ez bezala; baina gero eta autoritarioagoa bihurtu zen eta
itxaropenak ez zituen ase. Azkenengo iraultza Boladak, 1848koak, kutsu liberala
eta sozialista izan zituen: Industria iraultza zabaldurik, lehenengo langileen
mugimenduak agertu ziren eta. (Sozialismoa, anarkismoa, komunismoa…).

·
Testu honen iruzkinarekin
amaitzeko, bere GARRANTZI historikoa nabarmendu behar dugu. Oso
testu inportantea da historian. Testu honetan, ikusi ahal dugu jendea eta
iraultzaileen esperantza. Eskubideen aldarrikapen honetan sistema
absolutistaren lehenengo “zauri” sakona ikusten dugu. Iraultzaileek gizartea
aldatu nahi zuten, absolutismoaren sistema amaitutzat jotzen zuten, gizakion
eskubide naturalak eta saldu ezinak aldarrikatzen zituzten: erregeak ez zuen
subiranotasuna, nazioak baizik. Testu honek, Estatu Batuetako aldarrikapenak
bezala, mundua aldatu zuen, nahiz eta kontserbadoreenek eta pribilegiatuek
itzelezko erresistentzia egin -armatua, gerra barne-, antzinako pribilegio
horiek ez galtzeko eta aldaketak ez onartzeko. deklarazioa 1989
No hay comentarios:
Publicar un comentario