IZURRIAK* HISTORIAN ZEHAR...
Lurrun-makina asmatu zen garaitik
aurrera, izurriak beste modu batean zabaltzen hasi ziren: munduko beste leku
batzuetara hedatu ziren, eta bizkorrago. Hona adibide batzuk:
· 1832an, Europa sarraskitzen ari zen kolera-pandemiak ozeanoa zeharkatu zuen; ondoren, bi berragertze izan zituen, 1848an eta 1866an. Kroniken arabera, “inoiz ez bezalako abiaduran” hedatu zen Mekatik (Saudi Arabia) Mississippira (AEB).
· Sukar horiak 1849an zeharkatu zuen aurreneko aldiz Atlantikoa lurrunontzi batean; Rio de Janeiro eta New Orleans hirietan, esaterako, egundoko epidemiak sortu zituen.
- 1890eko hamarkadan, Kanton-dik (Txina) abiatuta, beste izurri bat hedatu zen opioaren bide-sarean barrena –garai hartan, bapore armadunek babesten zuten sarea– mundu osora, Sidney-tik (Australia) Santos-era (Brasil).
· Belaontziak baino ez balira egon,
elgorria ez zen inoiz iritsiko Fiji uharteetara: belaontzietan Indiatik Fijira
zihoazen langileak –azukre-plantazioetan larrua galtzeko moduan lan egiteko
kontratatuta– elgorriak jota igoz gero, edo guztiz sendatuta heltzen ziren
Fijira hiru hilez nabigatu ondoren, edo ozeanoaren sakonean zeuden gorpu,
itsasaldian hilda. Baina, britainiarrak baporeak erabiltzen hasi zirenean, Indiatik
Fijira bitarteko itsasaldia hilabetera murriztu zen, eta halaxe lortu zuen
elgorriak Fijira heltzea.
Dena dela, aipatutako epidemia
horiek guztiek (XIX. mendekoek, alegia) hildako gutxiago ekarri zituzten izurri
beltzaren (XIV. mendea) eta Kolon Amerikara heldu ondoren zabaldu ziren
izurrien aldean (XV. mendearen amaiera aldetik aurrera). Beraz, XIX. mendekoak historikoki esanguratsuak
badira, ez da hildako ugari sortu zituztelako, baizik eta espazioan eta
denboran bestela hedatu zirelako: lurrunaren goraldiaren aurreko izurriak ez
bezala, munduaren luze-zabaleko fenomenoak izan ziren, eta oso azkarrak. Eta
heltzear zeuden hondamendien iragarle izan ziren.
1918an, birus batek hegaztien erreserborio batetik –seguruenik, ahate basatiena– gizakietara egin zuen salto, Kansas-en dirudienez, eta ziztu bizian hedatu zen mundu osoan baporeen bidez. ‘Gripe espainiarra’ izena jarri zitzaion, Espainiako prentsa izan baitzen lehena haren berri ematen: garai hartan, Lehen Mundu Gerrako azken txanpan sartuta zeuden herrialde gehienak, baina ez Espainia, eta horrexegatik ez zegoen zentsurarik Espainiako prentsan. Berez, egokiagoa litzateke ‘gripe estatubatuarra’ deitzea, edo baita ‘lurrun-gripea’ ere. Hiru aldiz munduari buelta eman, eta berrogeita hamar milioi pertsonatik gora hil zituen hamazortzi hilean: gizateriaren historian gertatutako heriotza-kopuru izugarriena izan zen. Bigarren agerraldia izan zen lazgarriena:
1918ko abuztuan, birusak mutatu, eta aldaera berria biriketako
barru-barruraino sartzen zen, eta gizakien larruazala urdinez tindatu; lau
infektatutako bat hil zen, gorputzaren barrualdetik ateratzen zen jariakin
apardun eta odolduan itota. Andui horrek hiru itsas porturi erasan zien aldi
berean: Boston (AEB), Brest (Bretainia, Frantzia) eta Freetown (Sierra Leona).
Freetown funtsezko geltokia zen ozeanoan zeharreko bidaiak egiten zituzten
lurrunontzientzat, bertan kargatzen baitzuten ikatza (inguru hartan ustiatzen
zituzten britainiarrek ikatz-meategiak). HMS
Mantua gurutzaontziko nabigazio-egunkariak honela dio, lakonikoki:
abuztuaren 1ean Plymouth-etik itsasoratu zirenean, lau marinel zeuden gaixorik;
handik hamabost egunera, Sierra Leonara heltzean, 124 («Hasi da ikatz-zamaketa;
Sierra Leonako langileak erabili behar izan ditugu»). Handik bost
egunera, lehen heriotza jaso zuen egunkariak: marinel bat hil da pneumoniak
jota. Denbora gutxira, marinelak dozenaka hitzen hasi ziren, eta,
sierraleonarrak HMS Mantuan ikatza
kargatzen ari ziren bitartean, gripea Afrikan lehorreratu zen: lehenengo eta
behin, Freetowngo zamaketariak eta meatzariak hil zituen, eta gero kontinentearen
barrualderantz zabaldu zen trenaren bitartez. Afrikako beste portu batzuetan
ere gertatu zen gauza bera, eta bertatik ziztuan hedatu zen kontinente osora;
trenez, betiere. «Garraio-sare koloniala pandemia barreiatzeko diseinatuta balego bezala» gertatu
zen dena, hondamen hura deskribatu zuten historialarien hitzetan. Saharaz
hegoaldeko Afrikan bi milioi lagun hil ziren guztira, hura ere garai hartako
katastrofe demografikorik izugarriena, oso denbora-tarte laburrean
kontzentratua. Lurrun-makinek, itsasoz eta lehorrez, munduko bazter guztietara eraman
zuten pandemia –berrogeialdi-neurri zorrotz-zorrotzak ezarri zituzten oso
urrutiko irla gutxi batzuetara izan ezik–; hori dela-eta ondorioztatu zuen historialari
batek: «hitz gutxitan esanda, lurrun-makinak sustatutako pandemia izan zen».
Edonola ere, baporeen nabigazioaren eragina ez da ezer hegazkinenaren aldean, erregai fosilen bidezko garraioaren gailurra baita hegazkina.
Hegazkinak, oktanaje handiko erregaia erabilita, –ikatzaren bidezko
garraioen aldean– amen batean eraman ditzake infektatutako pertsonak noranahi.
Izan ere, kontinente batetik besterako hegaldiak hain dira azkarrak, non
patogeno-bektore batzuek –gehienbat, artropodoak: zomorroak, armiarmak…–
lurreratu eta gero oharkabean gaindi ditzaketen sarbide-kontrol guztiak eta
beste kontinente batean sartu. Baina ohikoagoa da gizakiek berek garraiatzea
birusa kontinente batetik bestera, ordu gutxiren buruan, inkubazio-aldia hasi
berritan. Zenbat eta aireportu gehiago, hainbat eta sarbide gehiago
birusentzat; zenbat eta bidaiari gehiago, gizatalde gehiago arrisku latzean;
zenbat eta hegazkin gehiago airean, itxitegi gehiago: alboan jesarrita daukazun
bidaiariak eztul egin, eta arriskua dago bota dituen germenek zu infektatzeko,
eta ez dago arrisku horretatik gordetzeko modurik, ezin baitira leihoak ireki.
Troposferako birus-superautobide horrek errukigabe hedatu ditu pandemiak, garai
batean lurrun-garraioak hedatu zituen bezain errukigabe, baina goragoko maila
batean. Azken bi mendeotan zazpikoiztu egin da giza populazioa; mendebaldeko
herrialdeetako mugikortasuna, berriz, mila aldiz handiagoa da; gorakada hori,
gehienbat, 1960tik aurrera gertatu da. XIX. mendeko bigarren erdian bezala,
baina beste eskala batean.
2002an, SARSek erakutsi zuen aurreneko aldiz zein
eraginkorra den superautobide hori: ordu edo egun gutxian, birus batek jauzi
egin zuen saguzarretatik zibetetara, zibetetatik azoketara, eta azoketatik, hegazkinen
bitartez, Torontora (Kanada), Hong Kong-era (Txina) eta Singapur-era. Gure
zorion bakarra hau izan zen: infektibitatearen maximora heldu baino lehen nabariak
zirela sintomak. SARS-CoV-2 koronabirusa, berriz, are hilgarriago gertatzen ari
da: Wuhan-en sortu, eta, Txinako hiri hori hamaika milioi bidaiari potentzialen
bizitokia izanda, inor konturatu gabe sartu zen Bangkok-era zihoan hegazkin
batean –han gertatu zen Txinatik kanpo ezagutzen dugun lehen kasua– , eta
Bangkok-etik –besteak beste– Tokio (Japonia), Seattle (AEB), Seul (Hego Korea)
eta Stockholm-era (Suedia) bidaiatu zuen; behin lurreratuta, infektatutako
bidaiariek agerraldi berriak sortu zituzten. 2020ko urtarrilaren amaierarako,
nazioarteko hegaldietan sasiko bidaiari saihestezin bihurtuta zegoen birusa.
Jakina, hegaldi-sarea ez da uniformea munduaren
luze-zabal osoan; oso urria da, esate baterako, Balutxistan-en (Pakistan) edo
Somalilandian. Aberatsek besteek baino gehiagotan erabiltzen dute hegazkina,
eta horrek azaltzen du zergatik izan den horren ezohikoa COVID-19aren pandemian
izan den biktimen kronologia. Kontrara, Txinako Herri Errepublikan sortu
beharrean –adibide bat jartzearren– Kongoko Errepublika Demokratikoan sortu
balitz, birusa ez zen hain urrun iritsiko, Txina berebiziko protagonista baita
kapitalismo globalizatu honetan, eta, beraz, hegazkin bitarteko garraioan. Sare
horretatik kanpo, ezinezkoa izango zen saguzar izutu batek edo pangolin batek
ezer transmititzea. Gripe espainiarrak ikatz eta lurrunaren bitartez bidaiatzen
zuen; COVID-19ak, ostera, petrolio eta hegazkinen bitartez: argi dago zerk
lotzen dituen bi fenomenoak.
No hay comentarios:
Publicar un comentario