martes, 10 de noviembre de 2020

Sufragistak filma

 SUFRAGISTAK


Informazioa zabaltzeko:
Nueva Tribuna. Artikulua

Pelikula honetan historia hau kontatzen digute: 1912an, Londresen, nola borrokatu ziren emakume batzuk, Emmeline Pankhurst-ekin batera, emakumeen boto-eskubidea lortzeko. Sufragistak esaten zaie, eta aktibistak izan ziren emakumeek botoa gizonezkoen baldintza berberetan eman ahal izateko.

Londresko langile-auzo batean kokatzen da pelikula; bertan, emakume langileen eguneroko bizimodua ikaragarri latza da: miseria gorrian bizi dira, soldata urriak kobratzen dituzte, lanaldi amaitezinak pairatzen dituzte, ezin konta ahala eginkizunetan jardun behar izaten dute eta lantegiaren jabearen apeten pentzutan egoten dira. Kontakizuna hasi bezain laster, emakume sufragista horiek adreiluak jaurtitzen ikusten ditugu hiriguneko dendetako kristalak apurtzeko. Beren aldarrikapenen gainean jendearen eta prentsaren arreta ekartzeko jo dute eraso hori.

Pelikulako lehen eszenetan, ikusten dugu nola heltzen dion prentsak sufragisten mugimenduari: urrunetik eta hotz-hotz. Esaterako, prentsa idatzian, honela laburbiltzen da lerroburuetan gertatutakoa: “Sufragisten bidegabeko erasoa. Pankhurst anderea, ezkutatuta”.



Eraso hura gertatu eta gero, David Lloyd George ministro kontserbadoreak audientzian hartu zituen emakume langile batzuk, oso une garrantzitsua emakume sindikalisten borrokan. Audientzia hartan, Maud Watts aktibistak, eta hark bezala mugimenduko beste hainbat emakumek, politikariek aintzat hartuko zituela espero zuten, jaramon egingo zietela. Itxura batean entzuteko prest zeuden politikari haien aurrean, hau da Maudek emandako testigantza: “Amak 14 urte zituenetik egin zuen lan garbitegi batean. Bizkarrean lotuta eramaten ninduen. Nagusiak bazekien hori, eta onartzen zuen amak baldintza horretan lan egitea. 18 urterekin hil zen ama, lan-istripu batean, ur irakina gainera jausita. Ez dut inoiz ezagutu aita. Zazpi urte nituenetik lanaldi erdian ibili naiz garbitegian, eta hamabi urte bete nituenetik, lanaldi osoan. Arduradun izendatu ninduten hamazazpi urterekin, eta langileburu hogeirekin. Gure lana izugarri latza da: garbitzean dugun gorputz-jarrera dela eta, gerriko min kronikoa pairatzen dugu; eztul kronikoa eta zangoetan ultzerak, erabiltzen ditugun likidoak direla eta. Garbiketan eta lisaketan arnastu behar ditugun gas toxiko beroak direla eta, buruko min ugari izaten ditugu. Astean 13 txelineko soldata kobratzen dugu, baina gizonezkoek 19koa, nahiz eta gu haien lanaldia baino heren bat gehiago lanean egon, zeren gizonezkoek lehenago amaitzen baitute laneguna; gainera, osasun-baldintza hobeak izaten dituzte, aire zabalera irteten baitira arropa-fardelak banatzera”.

Zeharka bada ere, neskatoek jasaten dituzten sexu-abusuena da pelikulak jorratzen duen beste gai bat. Protagonistak berak, eta haren lankide eta borrokakidearen alabak, biek jasaten dute abusua lantegiaren jabearengandik. Tamalez, uste izan den baino ohikoagoak izan ziren kasu horiek, emakume langileen gainean agintea zeukaten gizonek egindako abusu ikaragarriak. Garai hartako moralak aurpegi biko zigorra ezartzen zien emakumeei: eraso mingarri hura jasan, eta gainera isilean gorde behar izatea, inork ez zezan emakumea gezurtitzat jo, edo gizarteak –baita familiak ere– estigma ezarri.



Itzul gaitezen politikara. Audientzian, langileen testigantza entzun, eta ministroak hitz hauekin hauspotzen du emakumeen esperantza: “Lege-proiektuaren zuzenketa batek ekar lezake legea aldatzea emakumearen botoaren alde”. Handik denboragarrenera, bera entzutera bildu den emakume-saldoaren aurrean berriz ere, ministroak jakinarazten die legea ez dela aldatuko, eta beraz emakumeek ez dutela izango boto-eskubidea eta juridikoki adingabeak balira bezala jarraituko dutela.

Etxera itzuli, senarrarekin topo egin, eta Maud konturatzen da senarrak ez diola babesik emango. Maudek “eskubideak erabiltzea” aipatu, eta senarrak erantzuten dio “zaindu” egin nahi duela. Maudek ea semea izan beharrean alaba eduki izan balute zer gertatuko zen galdetzen dionean, senarrak erantzuten dio alabaren bizimodua Maudena bezalakoa izango zela. Senar-emazteen eszena horietan, arian-arian jabetzen gara nola garai hartako legeriak ezartzen zuen seme-alabak aitaren jabetza zirela, ez amarena: senar-emazteak ados jarri ezean, amari ez zitzaion aitortzen inolako eskumenik seme-alaben gainean. Amaieran, Maudek ezinbestean eta betiko banandu behar du semearengandik, senarrak hala ebatzita.



Emmeline Pankhurstek emakumeen boto-eskubidearen aldeko 50 urteko borroka baketsuaren berri ematen du bere hitzaldian. Baina ondorio honetara heltzen da: indarkeria erabili gabe, borrokak ez du onurarik ekarri. Hona pelikulak jasotzen dituen Pankhursten hitz batzuk:  “Badakit zuetako batzuk lehen eramaten zenuten bizimodutik oso urrun zaudetela. Indarkeria erabili gabe egin dugu borroka 50 urte hauetan. Baina barregarri utzi gaituzte, gaizki tratatu, erdeinatu… Jaiotzen diren neskato guztiek beren nebek dituzten eskubide berberak izan ditzaten borrokatu behar dugu. Jakina, ez ditugu legeak urratu nahi; kontrara, idatzi nahi ditugu legeak. Izan zaitezte oldartsuak –premiatzen ditu entzuleak–: ahal izanez gero, apurtu erakusleihoak; behar izanez gero, suntsitu jabetzaren idolo sakratua”.  

Horrela, beste bide bati ekiten diote aktibistek, prentsak beren borroka aitortu eta gizarteak hobeto ezagutzeko: lehergailuak jartzen dituzte leku enblematikoetan. Baina gobernuak isilarazi egiten du prentsa. Eta, horren bidez, legeak ez dira aldatzen. Maudek, konpromiso politikoaren heldutasun betera iritsita, sufragisten ardura duen poliziarekin mezuak trukatzean, hitz hauek idazten dizkio: “Legeak badio ezin dudala semea ikusi, borrokatuko naiz legea aldatze aldera. Zein bere erara, biok gara soldaduak. Biok borrokatzen ari gara ideal bategatik. Nik ez diet traiziorik egingo neure ahizpei; salduko zenituzke zuk anaiak?”.

Mugimendu sufragistan, zatiketa gertatzen da lehergailuak erabiltzea dela eta. Mugimendua erradikalizatu egiten da. Esaterako, lehergailuak jaurtitzen dituzte Lloyd George ministroaren etxearen aurka; orduan, poliziak galdetzen dio Maudi ea zer gertatuko zen lehergailuak eztanda egin eta eskularruen bila itzuli zen garbitzailea –emakumea– hil izan balu. Gero, konpromiso handiena erakusten duten emakumeek erabakitzen dute kolpe efektista ikaragarri bat jotzea erregea ikusten egongo den zaldi-lasterketa batean. Emily Wilding Davison, pistara irten, eta zaldi batek azpian harrapatzen du. Aktibistaren heriotzaren albistea mundu osoan zabalduta, emakumeen eskubideen aldeko aldarriari entzute handia ematen hasi zitzaion nonahi.


Borroka hargatik, milatik gora britainiar emakumek pasatu behar izan zuten espetxetik. Haietako askok eta askok gose-grebari ekin zioten preso politikoen estatusa lortzearren. Askok eta askok irainak, laidoak eta tratu txarrak jasan behar izan zituzten.

1918an, boto-eskubidea aitortu zitzaien 30 urtetik gorako zenbait emakumeri. 1925ean, emakumeek seme-alaben gainean eskubideak zituztela onartu zuen legeak Britainia Handian. Azkenik, 1928an, gizonena bezalako boto-eskubidea lortu zuten emakumeek.


 

1893: Zeelanda Berria

1902: Australia

1913: Norvegia

1917: Errusia

1918: Austria, Alemania, Polonia

1920: Estatu Batuak

1931: Espainia

1932: Brasil

1934: Turkia

1944: Frantzia


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Arauak apurtu?

  Arauak apurtu? Giza Eskubideen Historia Kaixo, historiagileok!! Zer moduz? Urte honetan egin dugun prioektua  aurkeztu nahi dizuet gaur. H...