miércoles, 20 de enero de 2021

Benito J. Feijoo emakumeen defentsan

 

Benito Jeronimo Feijoo, Teatro Crítico Universal, Discurso XVI, “Defensa de las mujeres” (1726)



[…] A tanto se ha extendido la opinión común en vilipendio de las mujeres, que apenas admite en ellas cosa buena. En lo moral las llena de defectos, y en lo físico de imperfecciones. Pero donde más fuerza hace es en la limitación de sus entendimientos. Por esta razón, después de defenderlas con alguna brevedad […], discurriré más largamente sobre su aptitud para todo género de ciencias, y conocimientos sublimes.

[…]Hainbeste zabaldu da emakumeak erdeinagarriak direlako jendearen iritzia, non ozta-ozta onartzen den haiengandik ezer onik etor daitekeenik. Moralaren aldetik, iritzi horrek gabeziez beteta irudikatzen ditu emakumeak; fisikoki, akastun. Baina nabarmendu, emakumeek adimenari dagokionez dituzten mugak nabarmentzen ditu. Hori dela eta, emakumeak hitz gutxitan defendatu ondoren […], luzaz arrazoituko dut badutela gaitasuna jakintza-arlo guztietarako eta goi-mailako ezagutzetarako.

[…] Hombres fueron los que escribieron esos libros, en que se condena por muy inferior el entendimiento de las mujeres. Si mujeres los hubieran escrito, nosotros quedaríamos debajo.



[…]Liburu horiek, zeinetan emakumeen adimena oso urritzat hartzen den, gizonek idatzi zituzten. Emakumeek idatzi balituzte, berriz, gizonok geratuko ginen azpitik. 

[…] Estos discursos contra las mujeres son de hombres superficiales.

[…] Emakumeen aurkako arrazoibide horiek gizon txatxuek egiten dituzte.

[…] De que las mujeres no sepan más, no se infiere que no tengan talento para más.

[…] Emakumeek gehiago ez jakiteak ez dakar gehiago jakiteko talenturik ez daukatela. 


[…] Si todos los hombres se dedicasen a la Agricultura (como pretendía el insigne Tomás Moro en su Utopía) de modo que no supiesen otra cosa, ¿sería esto fundamento para discurrir que no son los hombres hábiles para otra cosa?

[…] Gizon guztiek Nekazaritzan baino ez balute jardun (Thomas More ospetsuak bere Utopia obran aldarrikatzen zuen bezala), halako moldez non ez lekiketen beste ezer egiten, gizonak bestetarako ezgauza direla ondorioztatzeko bezain oinarri sendoa izango litzateke hori? 



[…] Generalmente cualquiera, por grande capacidad que tenga, parece rudo, o de corto alcance en aquellas materias a que no se aplica, ni tiene uso. 

[…] Gehienetan, nahiz eta ahalmen handia eduki, zakarra dirudi edonork, edo ergela, lantzen ez dituen arloetan edo haietan ohitua ez badago.

[…] Lo propio sucede puntualmente en nuestro caso: estáse una mujer de bellísimo entendimiento dentro de su casa, ocupado el pensamiento todo el día en el manejo doméstico, sin oír, u oyendo con descuido, si tal vez se habla delante de ella de materias de superior esfera. Su marido, aunque de muy inferior talento, trata por afuera frecuentemente, ya con Religiosos sabios, ya con hábiles políticos, con cuya comunicación adquiere varias noticias, entérase de los negocios públicos, recibe muchas importantes advertencias. Instruido de este modo, si alguna vez habla delante de su mujer de aquellas materias, en que por esta vía cobró un poco de inteligencia, y ella dice algo que le ocurre al propósito, como, por muy penetrante que sea, estando desnuda de toda instrucción, es preciso que discurra defectuosamente, hace juicio el marido, y aun otros, si lo escuchan, de que es una tonta, quedándose él muy satisfecho de que es un lince.


[…] Hori berori gertatzen da puntuz puntu eskuartean dugun auziarekin: eman dezagun adimen izugarri handiko emakume bat etxe barruan egoten dela, egun guztian burua etxeko lanetan baino ez daukala, goi-mailako arloetako konturik sekula entzuten ez duela, edo oharkabean entzuten duela, berean aldamenean horretaz hitz egiten bada. Senarrak, talentu gutxiagokoa izanik ere, azaleko tratua izaten du sarri askotan hala elizgizon jakintsuekin nola politikari trebeekin, eta harreman horretatik hainbat albisteren berri izaten du, jakinaren gainean egoten da zer negozio dabiltzan kalean, eta munta handiko aholku ugari jasotzen ditu. Prestakuntza horrekin, deskuiduan noizbait hitz egingo balu emaztearen aurrean gai horien gainean, zeinetan bide horretatik adimena apur bat argitu zaion, eta gai horien kontura emazteak burura etorritako zerbait esango balu, nola  ikasbiderik jaso gabea izanda oker arrazoitu behar duen ezinbestean –esandako hori zorrotz askoa izanik ere–, senarrak –edo besteek, bertan entzuten baleude– erabakiko luke tuntuna dela, eta bera harro geratu litzateke, pentsaturik azeria bezain zorrotza dela.  

Lo que pasa con esta mujer, pasa con infinitas, que siendo de muy superior capacidad respecto de los hombres concurrentes, son condenadas por incapaces de discurrir en algunas materias […].

Emakume horrekin gertatzen dena, bada, ezin konta ahal emakumerekin gertatzen da: berarekin batera dauden gizonak baino gaitasun askoz ere handiagokoak izanda, zenbait arlotan gogoeta egiteko ezgauza direla erabakitzen da […]. 

Elisabeth Blackwell, landareen ilustratzailea, XVIII. mendean
Zoaz estekara!

Benito Jeronimo Feijoo, Teatro Crítico Universal, Discurso XVI, “Defensa de las mujeres” (1726)

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