miércoles, 3 de febrero de 2021

Gerra bideojokoetan

 

GERRA: Ausardia, trebezia edo sufrimendua?




Kaixo historiagileok!!

Gaur Elenaren lana aurkeztu nahi dizuet. Euskera polita eta hausnarketa are interesgarriagoa! Ikusi eta ikasi!

"Lan honetan, “los desastres de la guerra” izeneko F. Goyaren obren bilduma aztertuko dut, eta baita bere erlazioa gaur egun hainbat gazte ibiltzen diren ordenagailu-jokoekin ere.



Los desastres de la guerra Francisco de Goya espainiar margolariak 1810 eta 1815 artean egindako 82 grabatuko serie bat da. Han, gerraren izua nahiko argi ikus daiteke, eta Espainiako Independentzia Gerran izandako krudelkeriak erakusten dituzte.

Haietan argi ikus daiteke, gai nagusiak izua eta beldurra direla: gerraren produktu psikologikoa islatzen duten grabatuak dira eta. Izua nabaria da haiengan; irudiak inguratzen eta batzuetan itxuragabetzen dituen izua, noren jatorria beldurrean aurkitzen dena, bereziki gerraren ondorioen beldurrean: gosea, suntsipena, gaixotasuna eta heriotza.

Historian zehar, jakin nahi zenean gerrari buruz zerbait, Jainkoari, apaiz bati edota erregeei galdetzen zitzaien. Gauzak asko aldatu dira, eta filma, dokumental bat edo bideo-jokoetan jolastu besterik ez dugu egin behar gerraren ideia bat egiteko.



Gaur egun, hainbat eta hainbat gazte ibiltzen dira etengabe ordenagailu-jokoekin jolasean, eta gehienak, gerrarekin, hildakoekin eta sufrimenduarekin erlazionatuta daude. Hala ere, inoiz galdetu diogu geure buruari, zein da jolas hauen benetako funtsa?

Gerrako bideo-jokoak gerra-joko tradizional baten elementu berdinak partekatzen dituen bideo-joko bat da. Gaur egun, herrialde askotako armadek, Estatu Batuetakoak adibidez, bideo jokoak erabiltzen dituzte haien soldaduentzat entrenamendu simulazio birtualak sortzeko eta estrategia edo gerra planak egiteko.




Hemen agertzen da "Call Of Duty", Bigarren Mundu Gerran girotutako bideo-joko bat. Gaur egun hainbat eszenatokitan garatzen da: gerra historikoak, gaur egungo liskarrak, gudu futuristak... Hain zuzen ere, hor ikusten duguna da soldaduak beren bizitzaren alde eta etsaien aurka borrokatzen, gerran girotutako ingurune batean, non etsai bat hurbil baduzu, hil dezakezuna. Odola. Heriotzak. Sufrimendua. Hori da ikusten duguna. Protagonista berdinak dira: gizon soldaduak, eta jolasten hastean, batekin partekatzen zaituzte. Hiltzen bada, beste bat tokatzen zaizu, eta horrela behin eta berriro.

Irudiei buruz, ezin gara kexatu gerraren ondorioak zein argi ikusten diren; zure kideen heriotzatik, armada oso baten suntsiketara. Joko honen ezaugarria gerra baten krudelkeria eta sufrimendua frogatzeko orduan duen gardentasuna da: zauriak, sufrimendua, odola… Soldaduen beldurra eta mina han egongo balitz bezala ikus daiteke. Agian gehiegi.

Asi afectan los videojuegos a tu cuerpo y a tu cerebro; Zoaz estekara!



Baina, hala ere, zein da jolas hauen benetako helburua? Gerrarako prestatu? Ez sufritzea espero dugun sufrimenduaz mentalizatzea? Eta zertarako?

Ukaezina da jolas mota honek dakarren entretenimendua, eta hori baino urrunago iristen ez dela, entretenimendura. Hala ere, jolas batean, denbora gutxian halako krudelkeria islatzera iritsi bagara, etorkizunean, zer gehiago transmitituko dugu? Ez ahal da gehiegi?

Elena Lucera

 


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Arauak apurtu?

  Arauak apurtu? Giza Eskubideen Historia Kaixo, historiagileok!! Zer moduz? Urte honetan egin dugun prioektua  aurkeztu nahi dizuet gaur. H...