viernes, 11 de septiembre de 2020

Amerika india

 Urrea, Enkomiendak eta

Eta Fray Antonio de Montesinosen salaketa 

Amerika XVI. mendean, konkista garaian.


DIRUAREN LURRINA. URREA.



1519an Hernan Cortesek eta bere konkistatzailee Mexiko inbaditu zuten, ordura arte giza mundu bakartua izan zena. Aztekak, han bizi zen jendeak bere buruari deitzen zion bezala, laster ohartu ziren atzerritarrek sekulako interesa erakusten zutela kolore horiko metal batekiko. Bertakoentzat, indigenentzat ez zen ezaguna urrea. Polita eta lantzen erraza zenez, bitxiak eta estatuak egiteko erabiltzen zuten, eta batzuetan urre-hautsa trukerako erabiltzen zuten. Aztekek ez zuten ulertzen esainiarrek urrearekin zuten obsesioa. Bertakoek galdetu ziotenean Cortes-i zergatik zuten espainiarren hainbesteko grina urrea izateko, konkistatzaileak erantzun zuen: "Nik eta nire lagunek bihotzeko gaixotasun bat pairatzen dugulako, urreaz soilik senda daitekeena".


LAN FORTZATUAK ENKOMIENDETAN



Enkomienda (gaztelaniaz: encomienda, “zerbait edo norbait babesteko jasotako agindua eta eskubidea”) erakunde juridiko-ekonomikoa izan zen, espainiar kolonizatzaileek XVI. mende hasieratik aurrera Ameriketan ezarri zutena.

 

Baina, esan daiteke indioak babesteko egina izan zirela enkomienda horiek?

Ez, argi eta garbi, ez. kolonoek harremanak estutik kontrolatzearren erabiltzen zituzten enkomiendak. Modu xeheago batez esanda, enkomienda batean indigenek lan egiten zuten esklabu lurren jabeentzat, enkomenderoentzat, alegia. Lan fortzatuak egiten zituzten indigenek eta zerga oso altuak ordaindu behar zuten.


Sistema haren arabera, Espainiako Koroak kolonoaren esku uzten zuen mendeko zituen indiarren zergak edota lanen emaitzak, eta ordainez kolonoak babesa, elikagaiak eta kristau ikasbidea eskaini behar zizkien indiarrei. Nolanahi ere, berez esklabotasun molde bat baizik ez zen eta 1510. urtean Bartolomé de las Casas domingotar fraideak edota Antonio Montesinos dominikarrak sistema hura gogor salatu zuten.


Espainiako Koroak atzera jo eta indarrik gabe utzi nahi izan zuen indiarren morrontza hura (Burgosko legeak, 1512-1513). Kolonoek, ordea, inoiz ez zituzten xedapen haiek aintzat hartu. 1542. urtean, esklabotasuna eta derrigorrezko lanak debekatu zituen Espainiako Koroak (Indietako Lege Berriak), eta enkomienda sistema leundu egin zen, funtsean bere hartan segitu bazuen ere. 1550. urtetik aurrera lan sistema berri bat abiarazi zuten espainiarrek, enkomienda bazter utzi gabe, repartimiento de indios (indiarren banaketa) izenekoa. Molde berri horren arabera, urtero hainbat hilabetetan aritu behar zuten nahitaez indiar heldu guztiek, meatze, ola, etxalde eta herri lanetan.


XVII. mendearen erdialdetik aurrera, Espainiako Koroa zerga handiagoak hasi zitzaien eskatzen kolonoei, eta handik aurrera izugarri ahuldu zen sistema hori. XVIII. mendearen bukaeran desagertu ziren enkomienda horiek. Ameriketako indiarrak bigarren mailako pertsonatzat hartzen eta erabiltzen zituen molde juridiko-ekonomikoak, ordea, XX. mendea arte iraun du, hacienda izeneko sistemen bidez bereziki.


NOR ZEN FRAY ANTONIO DE MONTESINOS?




1510ean Domingotarren Ordena iritsi zen uhartera, indiarren eskubideen alde ekarpen handiena egin zuena izan zena. Uhartera heldu ziren lehen domingotarrak lau izan ziren, horietatik soilik hiruren izena kontserbatzen bada ere: Frai Pedro de Córdoba, Frai Antonio de Montesinos eta Frai Bernardo de Santo Domingo. Gero gehiago iritsi ziren, beste lau. Laster hasi ziren aborigenen eskubideez kezkatzen.

1511ko abenduaren 21aren bezperan, kongregazioko zortzi kideek frai Antoniok transmititu zuen prediku bat prestatu zuten, indiarrak gogor defendatzen zituena. Hitzaldi hori Abendualdian eman zen. Abendu Sermoia izenez ezaguna denak honela zioen:


Enkomenderoa, XVI. mendeko marrazkia.

Ni, irla honetako basamortuan Kristoren ahotsa naizena, hona igo naiz zuei ezagutarazteko eta, beraz, komeni zait arretaz, ez edonolakoaz, baizik eta zuen bihotzez eta zentzumen guztiez entzun dezazuen; ahots hori izango baita inoiz entzun duzuen berriena, inoiz entzutea imaginatu duzuen latzena, gogorrena, ikaragarriena eta arriskutsuena. Denak heriozko bekatuan zaudete, eta bertan bizi eta hiltzen zarete, jende errugabe horiekin darabiltzazuen ankerkeria eta tiraniagatik.

 

Esaiezue, zer eskubide eta zuzenbidez dauzkazue indiar hauek hain morrontza krudel eta izugarrian? Zein autoritatez egin diezue hain gerra higuingarria jende honi, beren lur bare eta baketsuetan baitzeuden, zeinak, hain infinituak horiez, entzun gabeko heriotza eta hondamenekin agortu dituzuen? Nola dauzkazue hain zapaldurik eta nekaturik, jaten eman eta beren eritasunetan eta sendatu gabe, agintzen diezuen lan gehiegizkoagatik gaixotzen eta hiltzen zaizkizuenean; edo, hobe esanda, hiltzen dituzuenean, egunero urrea atera eta eskuratzearen ordainean? Eta zer ardura duzue doktrinatzen dituztenekin, beren Jainkoa eta hazlea ezagutu dezaten eta bataiatuak izan daitezen, meza entzun dezaten eta jaiak eta igandeak zaindu ditzaten? Hauek ez dira gizonak?

 

Ez al dute arima arrazionalik? Ez al zaudete zeuen burua bezala maitatzera behartuta? Hau ez al duzue ulertzen, hau ez al duzue sentitzen? Nola zaudete sakonera horretan, hain lo letargikoan? Pentsa ezazue, zaudeten egoeran, ezin duzuela zeuen burua gehiago salbatu, Jesukristoren federik ez duten eta nahi ez duten mairu eta turkoek baino.




Predikuak protesta handiak sortu zituen uhartean -batez ere, enkomenderoen artean eta jabeen artean-, eta Diego Colon frai Pedro de Córdobarekin (gobernadorea, alegia) hitz egitera joan zen domingotarren komentura, uhartetik Frai Antonio kanporatu zezan edo, gutxienez, hurrengo astean animoak baretuko zituen sermoi leunagoa eman zezan.

Hurrengo igandean, ezustean, predikua askoz ere beligeranteagoa izan zen indiarrekiko; eta bost printzipio eman zituen: erlijioaren legeak partikularren eta Estatuaren legeen gainetik daudela, Jainkoaren begien aurrean arraza-desberdintasunik ez dagoela, esklabotza eta morrontza bidegabeak direla, indiarrei beren askatasuna eta ondasunak itzuli behar zaizkiela, eta, eredu izanez, indiarrak kristautasunera bihurtu behar zirela.

Zenbait enkomienda-buru eta erlijioso Fernando Katolikoa erregeari kexatu zitzaizkion eta domingotarrak kanporatzeko eskatu zioten. La Españolatik Espainiara enkomienda-buruen ordezkari bat bidali zuten, frai Alonso de Espinar frantziskotarra, eta domingotarrek Antonio de Montesinos bidali zuten. Fernando erregeak biak entzun zituen eta indiarren egoera aztertzeko batzar bat egiteko agindu zuen. Burgosen 1512an bildu zen batzar horretatik, eta, ondoren, mende hasieratik aurrera Ameriketan ezarri zutenaan bildu zenetik, indiarrak defendatzeko lehen arauak sortu ziren, eta ondoren sortu ziren arauekin batera, Indietako Legeak eratu zituzten, historiako lehen giza eskubideen legedia. Hala ere, Mundu Berrian askotan ez zen aplikatzen. Lehenengo urratsa izan zen arlo juridikoan, baina errealitatean indigenak 500 urteetan baztertuak pobretuak, nekazal gunerik txarrenetan ahaztuak izan dira. Askotan zapatistek salatu zuten moduan, gobernuak berak ahaztuak.




Amerika Beltza XVI-XVII

 

AMERIKA XVI-XVII

Arrazakeriaren gurpila.

BLACK LIVES MATTER

Entzun hemen (clicka Estekan) National geografic-eko esklabuei buruzko pod-cast-a.

Euskeraz: Begiratu bideotxo honetan 2020ko haserrea Bristolen, esklabista baten estatua ibaira bota zutenean, "Black lives matter" kanpainaren garaian. (Clicka Estekan)

Eta gehiago irakurri nahi baduzu...Euskea onean, Argia aldizkarian "beltzen heriotzak..."(Clicka Estekan)



Kaixo, ikasle maiteok!!:

2020ko udako berriak entzun ondoren erabaki nuen sarrera bat egitea "Black lives matter" lelopean sortutako mugimenduaren sustraiak historian ulertzeko. Hona hemen datu historiko batzuk...

(Yuval Noah Harari-ren "Sapiens" liburutik hartutako informazioa. )

XVI. mendetik XVIII.era Europar konkistatzaileek milioika afrikar esklabo inportatu zituzten, Amerikako meatzeetan eta plantazioetan lan egiteko. Esklaboak Afrikatik inportatzea erabaki zuten, eta ez Europatik edo Asia Ekialdetik, hiru faktorerengatik.

1. Lehenik, Afrika hurbilago zegoelako. Beraz, merkeagoa zen esklaboak Senegaldik inportatzea, adibidez.

2. Bigarrenik, Afrikan ordurako esklaboen salerosketa ongi garaturik zegoelako. Bistan da, askoz errazagoa zela esklaboak existitzen zen merkatu batean erostea, hutsetik merkatu berri bat sortzea baino.

3. Hirugarrenik plantazioetan malaria eta zukar horiz josita zegoen jendea eta afrikar asko genetikoki hobeak ziren gaixotasun horiei aurre egiteko. Paradoxaz, patu gaiztoa afrikarrena: klima tropikaletara egokituagoak zeudenez, europar jabeen esklabo gisa bukatu zuten!

Egoeraren araberako faktore horiengandik, Amerikan gora zetozen gizarte berriak banaturik geratu ziren: alde batera, zuri europarrez osaturiko agintari-kasta, eta bestera, mendean harturiko afrikar beltzen kasta.


Behatu mapa hau:


Baina jendeari ez zaio gustatzen esatea arraza edo jatorri jakin bateko esklaboak hartzen dituela arrazoi ekonomikoengatik. Negozio "beltz" horrek ez du ospe onik. Amerikako europar zuuriek nahi zuten ez zitzatela har ekonomia alderik arrakasta izan zuen jendetzat soilik, baizik eta erlijiozale, justu eta objetibotzat ere. Horretarako mito erlijiosoak eta zientifikoak baliatu zituzten gizarteko zatiketa krudel hori justifikatzeko. 




Mito erlijiosoak:
Teologo batzuek, XVI, XVII eta geroko garaietan, justifikatu zuten afrikarrak Noeren seme Camen ondorengoak zirela, eta aitak honi bere ondorengoak esklaboak izango ziren madarikazioa ezarri ziola.
(Gen 9, 20-27. Interpretazio honekin, esklabotza onartzen da)




Mito biologikoak:
Biologoek argudiatu zuten beltzak ez zirela buruz zuriak bezain azkarrak, eta zentzu morala gutxiago garatua zutela. Medikuek esan zuten beltzak zikinkeria artean bizi zirela eta gaixotasunak zabaltzen zituztela; bestela esanda, lohitasun-iturri zirela. Horretan justifikatzen zuten bigarren mailako arraza zirela.

Mito horiek onarpena izan zuten Amerikako kulturan eta Mendebaldeko kulturan oro har. Eragina izaten jarraitu zuten esklabismoa sortu zuen egoera desagertu baino askoz geroago. XIX. mendearen hasierako Britaniar Inperioak legez kanpo utzi zuen esklabismoa, eta Athlantikoan zeharreko esklaboen merkataritza gelditu zuen, eta ondoko hamarkadetan, esklabismoa pixkanaka legez kanpo geratu zen Amerikako kontinentean. Alabaina, esklaboak askatu zituzten arren, esklabismoa justifikatzen zuten mito arrazistek iraun egin zuten Arrazen bereizketa mantendu egin zuten lege arrazistek eta ohitura sozialak.


Kausa-efektuzko zikloa
Desabantaila ekonomikoak beltzentzat

Emaitza gero eta gehiago indartzen joan zen kausa eta efektuzko ziklo bat izan zen, sorgin-gurpil bat. Har dezagun, adibidez, Amerikako Estatu Batuen (AEB) hegoaldea Gerra Zibilaren justu ostean. 1865ean AEBen lege batek legez kanpo utzi zuen esklabismoa, eta geroago, beste lege batek debekatu egin zuen arrazagatik herritartasuna eta babes berdina inori ukatzea. Alabaina, bi mendeetako esklabismoaren ondorioz, beltzen familia gehienak zurien familia gehienak baino pobreagoak eta gutxiago eskolatuak ziren. Horrela bada, Alabaman 1865ean jaiotako pertsona beltz batek zuri batek baino askoz aukera gutxiago zuen prestakuntza ona eta ondo ordaindutako lana izateko. Haren seme-alabak, 1880ko eta 1890eko hamarkadetan jaioak, desabantaila berberekin hasi ziren bizi izaten, haiek ere prestakuntza eskaseko familia pobreetan jaioak baitziren.



Arrazakeria lan munduan

Baina desabantaila ekonomikoa ez zen guztia. Zuri pobre askoren bizilekua zen Alabama, eta horiei ere falta zitzaien egoera ekonomiko ona. Industria-iraultza heldu zenean, zer gertatu zen? Zergatik ez ziren berdindu zuri eta beltzen arteko aldeak? 
1865erako zuriek, eta baita beltz asko ere, gauza jakintzat zeukaten beltzak ez zirela zuriak bezain azkarrak buruz, indarkeriara eta lizunkeriara emanagoak eta alferrak zirela, eta garbitasun pertsonalaz zurak baino gutxiago arduratzen zirela. Horrela bada, indarkeriaren, lapurreten, bortxaketen eta gaixotasunen, bestela esateko, lohitasunaren errudun ziren. 1895ean alabamar beltz batek mirariz prestakuntza ona izatea lortzen bazuen eta lanpostu duin bat, esate baterako, banku bateko kutxazain izateko hautagai izatera iristen bazen, onartua izateko probabilitate eskasagoak zituen hautagai zuriak baino.
Azalak patua markatzen zuen...


  • Zergatik sortu zen Black Lives matter mugimendua? Zoaz
La vanguardia egunkariaren esteka honetara.
  • 9 de cada 10 protestas del "Black lives matter fueron pacíficas. Zoaz La noticia egunkariaren esteka honetara.

martes, 8 de septiembre de 2020

Apunteak eginez

 Apunteak egingo dituzu!!



Kaixo ikasle maiteok!!

Berriro hemen..!

Sarrera honetan kontatu nahi dizuet zelan egin apunte onak. Eta ez hori bakarrik! Zelan egin bi helburu lortzeko:

    1. Hobeto ikasteko (buruz barneratzeko hainbat aldiz errepikatu gabe), hobeto ulertzeko eta barneratzeko.

    2. Lanetan zuen notak hobetzeko. Lerro hauetan esango dizuet zelan baloratuko dudan, ok?



PROZEDURA:


a) ARBELEKOA KOPIATU. Normalean eskema moduan eginda izango da, edo kontzeptuen mapa...Lehenengoz, begiratu irakasleak zer idazten duen arbelean; eta zuk ere, idatzi zure koadernoan.

Baina... oso inportantea da: saiatu irakaslea entzuten, ulertzen! Ok? eta ez baduzu ulertzen...galdetu!




b) ERREDAKTATU Geroago, bai klasean (irakasleak denbora ematen badizu) bai etxean (denbora ez baduzu izan) osatu eskema hori erredaktatzen. Ikasle askori asko kostatzen zaie euskeraz idaztea irakaslearen azalpena entzuten duten bitartean. Baina hori egin behar da. Ezin baduzu, gero etxean testua aurrean izanda, osatu azalpen batzuk teoria erredaktatzen, eskemaren azpian.


c) HIZTEGI HISTORIKOA Amaitzeko, egin hiztegi historiko (edo ekonomikoa). Zer da hori?? Hitzik inportanteak bilatu eta eman iezaziezu definizio bat. Euskera onean. Baina...nola egiten da?


d) DEFINIZIO ERREDAKTATUAK Aholku moduan, Bilboko erdigunean gure testuinguru soziala askotan gaztelerazkoa denez, jarri dezakezu hitzak euskeraz eta gazteleraz. Baina inportanteena definizioa ematea da. Eta definizio hori euskeraz emango duzu. Nola egingo duzu? 

b.1 BILATU LIBURUAN EDO BLOGEAN:Lehenengoz begiratu blogean dagoen, testu-liburuan bertan.

b.2 BILATU INTERNETEN Ez bada agertzen bilatu dezakezu wikipedian, adibidez. Baina ez kopiatu agertzen den guztia!! Bakarrik funtsezkoa eta ulertzen duzuna. Eta gaia amaitu arte, utzi hutsuneak hitz guztien azpian definizio hori osatzeko eta borobiltzeko. Pazienzia kontua da...

b.3 GALDETU IRAKASLEARI ea INTERNETEKO ITURRIAK fidagarriak diren.




Ez ahaztu azkenengo gauza hauek:

1. Unitatearen titulua jarri.

2. Azpitituluak jarri.

3. Eskema edo tituluak kolore batean eta erredakzioa bestean (agian...) Horrela errazten diozu lana irakasleari!

4. Orrialdeetako zenbakiak jarri.


Nola ebaluatuko dizut??

1. Ordena eta eskema: GAINDITUTA. (5/10)

2. Hau egin ondoren, erredakzioa egin baduzu (hiztegia eta definizioak): oso Ondo. (7-8/10)

3. Erredakzioa ederra, egokia eta zuzena bada, euskeraz badado eta klasean osatu egin baduzu (Beraz, zure hitzak agertuko dira, adibideak egongo dira, etabar...): Bikain (9-10/10)




Arauak apurtu?

  Arauak apurtu? Giza Eskubideen Historia Kaixo, historiagileok!! Zer moduz? Urte honetan egin dugun prioektua  aurkeztu nahi dizuet gaur. H...